KANSAI UNIVERSITY
  • 関西大学ホーム
  • 入学試験情報
  • お問い合わせ一覧
  • 交通アクセス
  • キャンパスマップ
  1. ホーム
  2. 博士論文

博士論文

種別 学位授与年月
学位記番号
氏名(Name) 論題(Title) 日本語訳
課程 平成17年3月31日
外博1号
池田 真生子
Ikeda, Maiko
Toward Better Instruction of EFL Reading Strategies: An Instructional Model Based on a Synthesis of Five Empirical Studies より良い英語読解方略の指導をめざして―5つの実証的研究にもとづいた指導モデル―
論文 平成18年9月13日
外乙1号
山根 繁
Yamane, Shigeru
Some Characteristics of Japanese EFL Learners' Utterances and their Phonetic Features:Observations from a Psycholinguistic Perspective 日本人EFL学習者の発話と音声の特徴 -心理言語学の観点から-(原題)
課程 平成18年9月30日
外博2号
小山 敏子
Koyama, Toshiko
For the Effective Use of Hand-held Electronic Dictionaries in the Japanese EFL Context:Focusing on Retention, Reading Comprehension,and Learners'Impressions 日本のEFL環境下における携帯型電子辞書の有効利用をめざして―語彙定着率、テキスト理解度、学習者の印象度の観点から―
課程 平成19年3月31日
外博3号
川村 義治
Kawamura, Yoshiharu
Studies on the Effect of Hand Gestures on the Recall of English Expressions 英語表現の記憶再生におけるジェスチャーの効果に関する研究
課程 平成21年3月31日
外博4号
水本 篤
Mizumoto, Atsushi
Exploring the Art of Vocabulary Learning Strategies: A Closer Look at Japanese EFL University Students 語彙学習方略の要諦を探る
―日本人大学生英語学習者を対象とした調査―
課程 平成21年3月31日
外博5号
薮越 知子
Yabukoshi, Tomoko
Exploring Language Learner Strategies Used by Japanese Lower Secondary School Students of EFL: A Synthesis of Quantitative and Qualitative Studies 日本人EFL中学生の英語学習方略使用に関する研究―量的・質的研究の統合―
課程 平成21年9月20日
外博6号
杉田 麻哉
Sugita, Maya
“I don't like English.”A Comprehensive Study of Motivating EFL Students in the Japanese Secondary School Context 日本人中学生英語学習者の動機づけ方法に関するクラス・ルーム研究―英語嫌いをなくすために―
課程 平成22年3月31日
外博7号
紅粉 芳惠
Beniko,Yoshie
对外词汇教学过程中的语词搭配与语块的问题研究 外国人に対する中国語語彙教育におけるコロケーションとチャンクの問題に関する研究
課程 平成22年9月20日
外博8号
園部 秀行
Sonobe, Hideyuki
Studies of Improvement in Pronunciation of Japanese EFL Learners by Using Multimedia Applications マルチメディア教材活用による日本人EFL学習者の発音改善に関する研究
課程 平成22年9月20日
外博9号
住 政二郎
Sumi, Seijirou
Towards Integration and Normalisation of Technology in the Japanese EFL Context:
An Ecological Perspective on Foreign Language Teaching
日本的EFLコンテキストにおけるテクノロジーの統合と常態化に向けて-エコロジカルな視点から-
課程 平成23年3月31日
外博第10号
西田 理恵子
Nishida, Rieko
Empirical Studies of Affective Variables and Motivational Changes among Japanese Elementary School EFL Learners 小学校外国語活動における情意要因と教育介入による動機づけの変化に関する実証研究
課程 平成24年9月18日
外博第11号
佐々木 顕彦
Akihiko, Sasaki
Make them Focus on Form: Incorporating e-mail-mediated Language Learning Activities into Communication-based EFL Classrooms in a Japanese Junior High School Context 言語形式への気づきを高めるー日本人中学生を対象とした英語教育における e-mail 活動を通して―
課程 平成26年3月31日
外博第12号
植木 美千子
Ueki, Michiko
Study Abroad and Motivation to Learn a Second Language: Exploring the Possibility of the L2 Motivational Self System スタディ・アブロードと第二言語学習動機―L2 動機づけ自己システムの可能性を探る―
課程 平成26年3月31日
外博第13号
阿部 慎太郎
Abe, Shintaro
以日本学习者为对象的汉外词汇习得 —汉字作为构词素视角的考察- 日本人中国語 学習者 を対象とした中国語 語彙習得 -漢字を語構造素とする視点からの考察-
論文 平成26年9月18日
外乙2号
林 日出男
Hayashi, Hideo
Motivational Perspectives on Japanese Students' Learning of English:Using Intrinsic and Extrinsic Motivations as a Basis of Analysis 動機づけ視点で見る日本人の英語学習 -内発的・外発的動機づけを軸に-(原題)
課程 平成26年9月20日
外博第14号
陳 娟
Chen, Juan
清末中国人の日本語学習史に関する研究 -教科書と辞書を通して  
課程 平成26年9月20日
外博第15号
出口 朋美
Deguchi,Tomomi
Intercultural Learning as Negotiation of Meaning Using a Second Language in an International Volunteer Project: A Community of Practice Perspective 国際ボランティアプロジェクトにおける第二言語を用いた意味交渉としての異文化学習―コミュニティ オブ プラクティスの観点から―
課程 平成27年3月31日
外博第16号
前川 洋子
Maekawa,Yoko
Empirical Studies of Motivational Changes of Japanese Engineering Students Learning English 日本人理工系学生の英語学習に対する動機づけ変化の実証的研究
課程 平成28年3月31日
外博第17号
眞﨑 克彦
Masaki,Katsuhiko
Studies of English Instruction Suited for Elementary School Students' Developmental Stages Using Songs and Chants: Focusing on Prosodic and Emotional Effects 歌とチャンツを利用した小学生の発達段階に適した英語指導の研究―プロソディ効果と感情効果に焦点をあてて―
課程 平成29年3月31日
外博18号
徐 克偉
XU, KEWEI
日本兰学翻译中的汉学资源及其局限:以《厚生新编》(1811-45)为中心 蘭書翻訳における漢学の役割及びその限界:「厚生新編」を中心として
課程 平成29年3月31日
外博19号
楊 帥可
YANG, SHUAI, KE
关于汉外教学词汇大纲编制之研究―认知语言学视角的原则与实践対外中国語教育における語彙シラバスの作成に関する研究―認知言語学の視点か らの原則と実践
課程 平成29年3月31日
外博20号
阿川 敏恵
AGAWA, TOSHIE
Invesigating L2 learning motivation of Japanese university students: Self-determination theory and its applications 日本人大学生外国語学習者の動機づけ研究-自己決定理論の検討と応用-

博士論文の審査員

氏名 主査 副査 学外委員(審査時の肩書)
池田 真生子 北村 裕 斉藤 栄二
竹内 理
 
山根 繁 竹内 理 斉藤 栄二
八島 智子
河野 守夫
(神戸市外大名誉教授・博士)
小山 敏子 竹内 理 斉藤 栄二
北村 裕
吉田 信介
 
川村 義治 竹内 理 北村 裕
山根 繁
山本 英一
 
水本 篤 竹内 理 八島 智子
吉澤 清美
尾関 直子
(明治大学教授・Ph.D.)
薮越 知子 竹内 理 山根 繁
八島 智子
若本 夏美
(同志社女子大学教授・Ed.D.)
杉田 麻哉 竹内 理 八島 智子
菊地 敦子
中田 賀之
(兵庫教育大学准教授・Ph.D.)
紅粉 芳惠 沈 国威 竹内 理
西川 和男
佐藤 晴彦
(神戸市外大教授)
園部 秀行 山根 繁 竹内 理
吉田 信介
清水 克正
(名古屋学院大学教授・Ph.D.)
住 政二郎 竹内 理 北村 裕
吉田 信介
吉井 誠
(熊本県立大学教授・Ph.D.)
西田 理恵子 八島 智子 山根 繁
竹内 理
廣森 友人
(立命館大学准教授・博士)
佐々木 顕彦 竹内 理 山根 繁
名部井 敏代
吉井 誠
(熊本県立大学教授、Ph.D.)
植木 美千子 竹内 理 八島 智子
吉田 信介
中田 賀之
(兵庫教育大学准教授・Ph.D.)
阿部 慎太郎 沈 国威 竹内 理
山崎 直樹
佐藤 晴彦
(神戸市外国語大学 名誉教授)
林 日出男 竹内 理 八島 智子
山崎 直樹
廣森 友人
(明治大学准教授・博士)
陳 娟 沈 国威 竹内 理
山崎 直樹
内田 慶市
(東アジア文化研究科)
荒川 清秀
(愛知大学教授・博士)
出口 朋美 八島 智子 竹内 理
守﨑 誠一
箕浦 康子
(お茶ノ水女子大学名誉教授・Ph.D.)
前川 洋子 八島 智子 竹内 理
染谷 泰正
林 日出男
(熊本学園大学教授・博士)
眞﨑 克彦 山根 繁 竹内 理
今井 裕之
石川 圭一
(京都女子大学文学部教授・博士)
徐 克偉 沈 国威 山崎 直樹
玄 幸子
 松田 清
(京都大学名誉教授・博士)
楊 帥可 沈 国威 吉澤 清美
山崎 直樹
 古川 裕
(大阪大学言語文化研究科教授・博士)
阿川 敏恵 竹内 理 八島 智子
水本 篤
 林 日出男
(熊本学園大学外国語学部教授・博士)

このページトップに戻る