NEW LEARNING CHALLENGES Going beyond the Industrial Age System of School and Work
山住 勝広 ユーリア・エンゲストローム ハリー・ダニエルズ 編著
|
|
判 型 | A5判上製 |
---|---|
ページ | 292頁 |
定 価 | 3,630円(本体3,300円+税) |
ISBN | 4-87354-420-3 |
分類コード | C3037 |
刊行年月 | 2005年09月 |
学校や仕事の中で創造的な活動を生み出し、人々が自らの未来を形成していく主導的な担い手となるような学習とは何か?本書は、関西大学人間活動理論研究センター(CHAT)の国際共同研究プロジェクトとして、日本、フィンランド、イギリス、中国の第一線の研究者により書き下ろされた、新しい学びの挑戦の提起である。
- 目 次
- 1 School as Collaborative Change Agent
2 Expansive Learning as Collaborative Concept Formation at Work
3 Studying Professional Learning for Inclusion
4 Toward Dialogic Practice through Mediated Activity: Theoretical Foundation for Constructing Learning Community
5 The Design Study as a New Culture of the Lesson Study
6 Cultural-historical and Discursive Tools for Analyzing Critical Conflicts in Students’ Development
7 A Chinese Perspective on Cultural-historical Activity Theory
8 An Approach from Discourse to Activity9 Do Nexuses Bring Tolerance for Diversity?: Tolerance as a Result of Social Development in School