1. HOME >
  2. 研究班のご紹介

研究班のご紹介 Research Activities

関西ファミリービジネスのBCMと東アジア戦略研究班
BCM and East Asian Strategies of Family Businesses in Kansai

研究期間
Period of Study

2023年4月1日~2025年3月31日(2期目)

研究テーマ
Theme

ポスト・コロナ時代の関西ものづくりファミリービジネス(FB)によるBCM(事業継続マネジメント・事業承継)と東アジア戦略

Business Continuity Management (BCM), Business Succession, and East Asian Strategies by Manufacturing Family Businesses (FB) in Kansai in a Post-coronavirus Era

研究目的
Goal

2020年全世界経済が新型コロナウィルス感染症の影響を受けている。コロナ禍で我が国の経済・政治が学ぶべき教訓は,BCM(事業継続マネジメント)とサプライチェーンの多様化が必要不可欠ということである。グローバル競争社会において,付加価値の低い製品は,中国など低コストの国で生産するのは定理である。しかし,コロナ禍では,原料や素材,部品の生産を中国一国に依存した結果,国内生産現場が健全でも,日本企業が力を発揮できないリスクが顕在化した。一つの部品が中国から届かないだけで,国内ラインが停止した。東日本大震災など自然災害の教訓で,サプライチェーンの可視化やBCMを軸に有事への対応力を高めていたが,感染症による想定外の状況に陥り,損失・収益機会喪失・感染対策の追加費用が生じている。
理想論では,今後,特殊性が高く調達リードタイムが長い部品は,国内調達した方がリスク管理上は良いという認識を持つ。そして特殊性が低い部品を海外調達する場合も,アジアの他国に分散したり,コストが高くなっても国内で代替生産できる調達先を準備する。その際の在庫は,有事に代替調達先を見つけたり復旧するまでの間,命綱になると考える。これらは理想論であり,現実的にはコストと時間がかかる。理想と現実的な制約の中で,パラダイムの転換が必要となろう。
こうしたことを背景に,我が国の経済・政治に突き付けられた課題は,「世界2位の経済大国である中国と今後も上手く取引しつつ,コロナ禍が浮き彫りにした中国集中リスクについてどのように対処し,事業を継続・承継して東アジア戦略を展開するか」にある。このことを研究し社会的に提言することが本研究班の目的である。
研究戦略の成功には,対象を的確に絞る必要がある。それゆえ,中国のみに傾斜した研究ではなく,韓国や台湾も調査対象とする(研究リスクの分散)。日本企業といっても幅が広すぎるので,研究対象を関西のものづくりファミリービジネスに限定する(研究資源の集中)。またコロナ禍というリスクを経験した企業のサステナビリティや安全マネジメントを再構築するのに貢献しうるよう,BCM(事業継続マネジメント),サプライチェーンのあり方を調査提言する(研究の実化)。BCMには,災害に対する事業継続だけでなく,中小企業が多い関西ファミリービジネスの共通課題である事業承継の意味を含める(研究資源の結合)。ファミリービジネス,事業承継,感染症を含めたBCMは,時代が要請している研究分野である(社会貢献)。

In 2020 the global economy has been impacted by the novel coronavirus infectious disease. One lesson that ought to be learned by Japan's economic and political actors from the coronavirus pandemic is that business continuity management (BCM) and the diversification of supply chains are absolutely indispensable. There is the postulate that in a globally competitive society, products with minimal added-value are produced in low cost countries such as China. However, the coronavirus pandemic has brought to light the risk that as a result of relying on the single country of China to produce raw materials, materials, and parts, Japanese companies may be unable to exert their capabilities, even if domestic production sites are sound. Domestic production lines have been shut down when even a single part fails to arrive from China. From the lessons of natural disasters such as the Great East Japan Earthquake, Japan has enhanced its ability to respond to emergencies with a central focus on visualizing its supply chains and BCM. But now that it finds itself in unforeseen circumstances as a result of this infectious disease, it is incurring losses, lost earnings opportunities, and additional costs from disease countermeasures.

Under an idealized manner of thinking, there is the perception that in the future it would be better from a risk management perspective to procure parts with highly specialized characteristics and long lead-times from within Japan. Even in cases where parts with little in the way of specialized characteristics are procured from overseas, this should be dispersed over several Asian countries, and suppliers capable of producing replacement parts within Japan should be readied, even if their costs are higher. In such cases, inventories can be thought of as a lifeline in the period up until alternative suppliers can be found and recovery can be achieved when emergencies occur. This is the ideal line of reasoning, but realistically it will incur costs and take time. Given the realistic constraints versus the ideal, a paradigm shift will likely be needed.

The challenge that has been thrust before Japan's economic and political actors against this backdrop is the question of how to deal adeptly with China, which is the world’s second largest economic powerhouse, in the future while at the same time coping with the risks of overconcentration on China that have been thrown into relief by the coronavirus pandemic, and deploying an East Asia-focused strategy of business continuity and succession. The objective of this series of studies is to study this question and offer societal proposals for it.

For this research strategy to prove successful, it will be necessary to narrow the focus in a precise manner. Therefore, this will not be research that is just slanted towards China alone, but will also focus on South Korea and Taiwan as well (research risk dispersal). The scope of Japanese companies is overly expansive, so the focus of the research will be restricted to manufacturing family businesses in Kansai (concentration of research resources). In addition, research proposals will be provided on modalities for business continuity management (BCM) and supply chains to ensure that this can contribute to reestablishing sustainability and safety management for companies that have experienced risks from the coronavirus pandemic (instantiating the research). BCM does not just carry connotations of business continuity in response to disasters, but also of business continuity as a shared challenge for family businesses in Kansai, many of which are small and medium-sized enterprises (combining research resources). BCM, which encompasses family businesses, business continuity, and infectious diseases, is an area of research that is required by the times (social contribution).

研究員
Group Members

主幹
[Head]
亀井 克之(社会安全学部 教授)
Katsuyuki Kamei: Professor, Faculty of Societal Safety Sciences
  上野 恭裕(社会学部 教授)
Yasuhiro Ueno: Professor, Faculty of Sociology
  林 能成(社会安全学部 教授)
Yoshinari Hayashi: Professor, Faculty of Societal Safety Sciences
  上田 正人(化学生命工学部 教授)
Masato Ueda: Professor, Faculty of Chemistry, Materials and Bioengineering
  徐 聖錫(韓国 釜山経商大学 教授)
Seongseok Seo: Professor, Busan Kyungsang College
  堀越 昌和(福山平成大学経営学部 教授)
Masakazu Horikoshi: Adjunct Researcher (Professor, Fukuyama Heisei University)
  陶山 計介(非常勤研究員、関西大学 名誉教授)
Keisuke Suyama: Part-time Researcher (Professor Emeritus,Kansai University)

ページの先頭へ戻る

近代関西経済の発展とアジア・アフリカの国際関係史研究班
Development of Modern Kansai Economy and Its History of International Economic Relations with Asia and Africa

研究期間
Period of Study

2022年4月1日~2024年3月31日(2期目)

研究テーマ
Theme

近代関西経済の発展についてアジアとアフリカの国際関係から考察する

Considering the Modern Kansai Economy from the International Relationship between Japan and Asia and Africa

研究目的
Goal

関西経済の衰退が叫ばれて久しい。それでも近年は徐々に企業数も増加傾向にあると言われているが、それでも全盛期と比べれば、東京との経済規模の差はあまりにも大きなものになっていると言わざるを得ない。こうした関西経済の現状を考える時、関西経済が日本経済を牽引する役割を担っていた時代について、改めて考察の目を向けることは大きな意味があると言える。
関西経済が発展した時代を改めて見た時、その特徴として関西の製造業の発展とそれらの輸出の成長を挙げることが出来る。特にアジアやアフリカに対する輸出の拡大は、戦後の関西経済を復興させる上で大きな役割を果たしていた。その時、こうした関西からアジアやアフリカへの輸出を主導したのが総合商社であり、また主に神戸に拠点を確立していた華僑の人たちであった。こうした過去の経済成長の事例を踏まえて昨今の関西経済の状況を捉え直した時、どのような点を私たちは取り組むべきか、一つの有力な案を知ることが出来ると考える。特にアジアやアフリカとの関係性については、戦後直後に比べてその重要性は高まっているのであり、これらの地域との密接な関係をどのように構築していくべきか、歴史的視座から学び直す必要は高いと言える。その意味でも本研究班は取り組む意義があると言える。

People have long proclaimed the decline of the economy of the Kansai Region. Yet even so, despite claims that the number of companies has been gradually trending upward in recent years, it would have to be said that the difference in the scale of its economy compared with Tokyo’s has grown considerably large, and even more so when compared against its heyday. It could be argued that in thinking about the current state of the Kansai economy, there is enormous significance in shifting the focus of inquiry once again to the era in which the Kansai economy played the role of a driving force for the Japanese economy.

In looking back once more on the era in which the Kansai economy developed, the fact that Kansai was able to develop its industries and grow its exports could be set forth as characteristic features. The expansion of exports to Asia and Africa in particular played a major role in the rebuilding of the Kansai economy in the post-war era. Back then, it was the general trading companies that spearheaded efforts to export goods from Kansai to Asia and Africa, as well as Chinese people living abroad who primarily established their headquarters in Kobe. When we reframed the contemporary status of the Kansai economy based on such examples of economic growth from the past, it enabled us to gain an understanding of an effective proposal regarding what sorts of points we should address. The importance of the relationships with Asia and Africa in particular are growing in importance compared with in the period immediately after the war, and so there is a strong need to relearn how to go about building close relationships with these regions from a historical perspective. In this sense, there is significance in having this research team work to address these points.

研究員
Group Members

主幹
[Head]
西村 雄志(経済学部 教授)
Takeshi Nishimura: Professor, Faculty of Economics
  北波 道子(経済学部 教授)
Michiko Kitaba: Professor, Faculty of Economics
  西村 成弘(商学部 教授)
Shigehiro Nishimura: Professor, Faculty of Business and Commerce
  石川 亮太(立命館大学経営学部 教授)
Ryota Ishikawa: Adjunct Researcher (Professor, Ritsumeikan University)
  木山 実(関西学院大学商学部 教授)
Minoru Kiyama: Adjunct Researcher (Professor, Kwansei Gakuin University)
  岩橋  勝(非常勤研究員)
Masaru Iwahashi: Part-time Researcher

ページの先頭へ戻る

財政と公会計研究班
Public Finance and Public Accounting

研究期間
Period of Study

2023年4月1日~2025年3月31日(1期目)

研究テーマ
Theme

財政と公会計の実態と相互連携に関する研究

Research on Public Finance and Public Accounting and on their Mutual Alignment

研究目的
Goal

近年、地方財政の現状分析や政策形成において公会計の活用が注目され、総務省でも共通した様式での公開が進められている。本研究の目的は、地方団体の財政運営の現状を分析し、財政運営の将来の方向性について考察することである。
1990年頃のバブル崩壊後、公的債務は拡大の一途をたどり、20世紀最後には政府支出の規模はピークを迎える。そして、2000年代の日本の国と地方団体の財政は、常に「健全化」や「持続可能性」がキーワードとなっている。2000年代の初めは行政改革集中期間と位置づけられ、さまざまな財政健全化策が講じられる。一方で、地方分権も大きな政策課題であり、財政健全化と分権の両方を目指した三位一体改革が実施される。しかしながら、全体的な財政健全化の進みは遅く、2020年以降、コロナ禍に見舞われた財政運営はさらに厳しさを増すことが予想される。
本研究では、地方の行政改革、財政健全化、そして地方創生事業が展開されてきた2000年代からの地方財政の実証的な分析を行い、地方財政を巡る政策がどのような効果をもたらしたのかを明らかにする。そして、ポストコロナを見据えた財政運営及び公会計のあり方について考察する。

In recent years, there has been a focus on public accounting in up-to-date analysis of regional finances and policy formulation, such that this information is now being made public in a standardized format used by the Ministry of Internal Affairs and Communications. The purpose of this research is to analyze current financial operations of regional organizations, and to consider future directions in financial operations.

Following the collapse of the asset-inflated “bubble economy” around the year 1990, public debt has steadily increased. Government spending reached its peak at the end of the 20th century. In the 2000s, the finances of the Japanese national government as well as regional organizations were increasingly characterized by movement toward restoration of robustness as well as sustainability. In the early 2000s, when focus was placed on administrative reform, a range of sound financial policies were developed.

Meanwhile, decentralization has become a policy issue, and a “trinity reform” system was implemented with a view to both achieving robust finances and decentralization. However, the progress of positive fiscal reform has been slow, and financial management is expected to be more problematic as of 2020, subsequent to the pandemic.

This research utilizes empirical analysis of regional financial reform that took place starting in the 2000s, including regional administrative reform, moves toward robust finances, and regional business creation, clarifying any impact of regional financial policy. This paper also considers financial operations and approaches to public accounting in the post-pandemic world.

研究員
Group Members

主幹
[Head]
林 宏昭(経済学部 教授)
Hiroaki Hayashi: Professor, Faculty of Economics
  柴 健次(大学院会計研究科 特別契約教授)
Kenji Shibata: Contract professor, School of Accountancy
  石田 和之(商学部 教授)
Kazuyuki Ishida: Professor, Faculty of Business and Commerce
  馬場 英朗(商学部 教授)
Hideaki Baba: Professor, Faculty of Business and Commerce
  下山 朗(大阪経済大学経済学部 教授)
Akira Shimoyama: Adjunct Researcher (Professor, Osaka University of Economics)

ページの先頭へ戻る

サブサハラ政策研究班
Sub-Saharan Policy Studies

研究期間
Period of Study

2023年4月1日~2025年3月31日(1期目)

研究テーマ
Theme

日本のサブサハラ・アフリカ政策をめぐる総合的研究
―ODA(政府開発援助)と民間投資の実態分析を通して―

Comprehensive Research on Japan's Sub-Saharan African Policy Focusing Official Development Assistance (ODA) and Private Investment

研究目的
Goal

2000年度以降、アフリカは、世界平均を上回る経済成長率を遂げてきた。そして、その人口は2050年には 25億人を超え、中国やインドを上回ると予想される。また、2021年1月からは、アフリカ大陸自由貿易圏(AfCFTA)が始動し、アフリカ全域での共通市場化が進む中、アフリカの潜在力には世界から期待が寄せられる。しかし、世界の貧困層の半数が、南アジアとサブサハラ5カ国(インド、ナイジェリア、コンゴ民主共和国、エチオピア、バングラディシュ)に集中しているとされることからも(世界銀行 2019)、サブサハラは、依然として、深刻な貧困問題を内在化した地域であり、SDGs(持続可能な開発目標)実現の成否は、サブサハラが持続可能な成長モデルを描けるかにかかっているといっても過言ではない。
日本は1993年よりTICAD(アフリカ開発会議)を主導し、同地域との官民挙げての連携を掲げ、特に2013年以降は、同地域をビジネスパートナーと位置づけて、相互の成長戦略を提示してきたが、日本の一連の政策も検証の時期にあるといえる。
関西大学では、2015年度より、JICA(独立行政法人国際協力機構)により実施されてきたABEイニシアティブ(アフリカの若者のための産業人材育成イニシアティブ)プログラムの下、毎年、アフリカからの留学生を受け入れている。
本研究班は、サブサハラのうち、世界的な新型コロナウイルス感染症蔓延前のIMF(国際通貨基金)データに基づく10年間の経済成長率、年平均6%以上の国3か国(エチオピア、コンゴ民主共和国、モザンビーク)と、一人当たりのGDPで世界最下位に位置づけられるブルンジの計4か国に焦点をあて、当該地域の元留学生等からなる研究チームの協力の下、日本の 2013度以降の対サブサハラ政策をODAと民間投資の実態を踏まえて、学際的に分析し、日本の対サブサハラ政策に新たな指針を提示することを目指すものである。

Africa has achieved economic growth rates that exceed the world average since 2000. And the UN report forecasts Africa's total population would reach nearly 2.5. billion by 2050 surpassing China and India respectively. Again, African Continental Free Trade Area (AFCFTA) initiated in 2021 January has further proliferated the potentiality of African common market.

However, Sub-Saharan Africa is still a region that has a serious poverty problem. According to the World Bank 2019, nearly half of the people under the poverty concentrate in five Sub-Saharan and South Asian countries (Democratic Republic Congo (DRC), Ethiopia, Nigeria, India and Bangladesh). Therefore, it is not an exaggeration to say that the success or failure of achieving the SDGs (Sustainable Development Goals) depends on whether Sub-Saharan Africa can develop a sustainable growth model or not.

Japan initiated the Tokyo International Conference on African Development (TICAD) for Africa’s transformation to growth in 1993. This initiative was established at the moment when Africa was facing the political and economic challenge. With passing of the time and Africa’s growth, since 2013, Japan has changed its position from aid donor to business partner for sustainable mutual growth. Almost after a decade, it is high time now to review the Japan's policy towards Sub Saharan Africa for strengthening the partnership.

Kansai University since 2015 has been admitting African students under the ABE Initiative (African Business Education Initiative for Youth) program implemented by JICA (Japan International Cooperation Agency). With the cooperation from the former ABE Initiative students from Ethiopia, DRC, Mozambique and Burundi, this research aims interdisciplinary analysis of Japan’s Sub-Saharan policy. These countries except Burundi have achieved an average annual economic growth of more than 6% for last 10 years (IMF) before Covid -19. And Burundi ranked as a lowest GDP per capita but with high potentiality of growth will also be included in this research.

研究員
Group Members

主幹
[Head]
山名 美加(法学部 教授)
Mika Yamana: Professor, Faculty of Low
  大津留 智恵子(法学部 教授)
Chieko Otsuru: Professor, Faculty of Low
  中野 徹也(法学部 教授)
Tetsuya Nakano: Professor, Faculty of Low
  吉沢 晃(法学部 准教授)
Hikaru Yoshizawa: Associate Professor, Faculty of Low
  マノジュ・シュレスタ(甲南大学経営学部 教授)
Manoj Shrestha: Adjunct Researcher (Professor, Konan University)

ページの先頭へ戻る

民主主義の再生と「公共圏」研究班
Renewal of democracy and the "Public Sphere” research group

研究期間
Period of Study

2023年4月1日~2025年3月31日(1期目)

研究テーマ
Theme

共通の「空間」と「事実」の喪失により「自壊」状況にある民主主義を再生し「公共圏」論の開拓を目指す研究

Research on aiming to revitalize democracy, which is in a state of "self-destruction" due to the loss of common "space" and "facts", and to pioneer the theory of the "public sphere".

研究目的
Goal

民主主義の「自壊」とも言うべき状況が生じている。第1に、共通の「空間」の喪失である。個人をつなぐ関係性(地域団体(自治会、町内会、婦人会、青年団)、同業者団体(農業団体、労働組合、商工業団体)、NPO、伝統的な政党等)が失われ、「個人」が「孤人」へと変質してしまっている。こうした社会の変容は、既成の団体・政党・政治を批判し、無党派層・無組織層の支持を集めるポピュリズム政治の台頭を可能にしていると指摘されている。第2に、共通の「事実」の喪失である。公文書の改ざん・隠蔽・破棄により事実に基づいた議論が成立しなくなり、国会では不誠実な答弁により議論自体が意味を持たなくなるという雰囲気まで生じている。また、「ポスト真実」と呼ばれる状況や「フェイクニュース」の氾濫により、何が真実かさえも気にしなくなる傾向が生じ、社会の分断を後押ししている。
本研究は、民主主義の再生の途を探るべく、国家や社会における様々な諸課題と向き合う逞しい「公共圏」論を開拓することを目的とする。「公共圏」論は、政治領域における制度的決定それ自体とは区別される、自由で自律的な市民社会での公論形成を対象とする研究である。民主主義国家の存立を可能とするのは、この「公共圏」の存在である。本研究プロジェクトは、「公共圏」の多様なアクターに着目し、国家や資本の力によって歪められることのない自由な空間の可能性を追究する。

A situation has arisen that could be called the "self-destruction" of democracy. The first is the loss of common "space". The relationships that connect individuals (local organizations (neighborhood associations, neighborhood councils, women's associations, youth groups), trade associations (agricultural organizations, labor unions, commercial and industrial organizations), NPOs, traditional political parties, etc.) have been lost, and "individuals" have been transformed into "lone individuals. It has been pointed out that this transformation of society has enabled the rise of populist politics that criticizes established groups, parties, and politics and attracts the support of independents and unorganized voters. Second is the loss of common "facts". The falsification, concealment, and destruction of official documents have prevented discussions based on facts from taking place, and an atmosphere has even arisen in the Diet in which discussions themselves have lost their meaning due to dishonest answers. In addition, the "post-truth" situation and the flood of "fake news" have created a tendency to not even care about what is true, which has encouraged the fragmentation of society.

This study aims to pioneer a robust "public sphere" theory that confronts various issues in the state and society in order to explore ways to revitalize democracy. The "public sphere" theory is a study of the formation of public opinion in a free and autonomous civil society, as distinguished from institutional decision-making in the political sphere itself. It is the existence of this "public sphere" that makes the existence of the democratic state possible. This research project focuses on the various actors in the "public sphere" and pursues the possibility of a free space that is not distorted by the power of the state or capital.

研究員
Group Members

主幹
[Head]
広瀬 義徳(文学部 教授)
Yoshinori Hirose: Professor, Faculty of Letters
  高作 正博(法学部 教授)
Masahiro Takasaku: Professor, Faculty of Low
  笹川 慶子(文学部 教授)
Keiko Sasagawa: Professor, Faculty of Letters
  百木 漠(法学部 准教授)
Baku Momoki: Associate Professor, Faculty of Low
  水谷 瑛嗣郎(社会学部 准教授)
Eijirou Mizutani: Associate Professor, Faculty of Sociology
  谷合 佳代子(大阪産業労働資料館館長)
Kayoko Taniai: Adjunct Researcher (Director, Osaka Labor Archive)

研究班のご紹介